تربية ا لا را نب

6
1
عا يز أربى ارانب في البيت ينفع ؟
إزاي ؟واعمل إيه ؟

 

إضافة منذ 10 عام
الكاتب الأصلي
تعديل منذ 7 عام

التعليقات

safaa منذ 10 عام
سؤال جميل يايوسف +1
زغباوية منذ 10 عام
يارب حد يقولك ماينفعش تربيهم فى البيت:D
على فكرة يوسف اللى كاتب السؤال ده بنفسه علشان فعلا عايز يربي اى حيوانات فى البيت وده طبعا من رابع المستحيلات
safaa منذ 10 عام
على فكرة فى ناس بتربى طيور وارانب وبط وحمام فى البيوت بس مش اى حد عندة صبر للتربية
زغباوية منذ 10 عام
ومش اى حد يقدر على كدا دى محتاجة مجهود وحب للموضوع وانا اصلا بخاف:(
safaa منذ 10 عام
المثل بيقول ايــــــه ...اكفى القدرة على ...كملى انتى 😞
زغباوية منذ 10 عام
😞
Noura منذ 10 عام
وليه ارنب يا يوسف بكرة الارنب يكبر ومامتك تقولك ندبحه وناكله دا مفيد هات حيوان مش بيتاكل زي القطة مثلا هتبقى جميلة وشقية وهتلعب معاك 😃
زغباوية منذ 10 عام
هو اخره معايا نمل 😃 اكتر من كدا ماينفعش
الباشمهندسة منذ 10 عام
سؤالك حلو يايوسف .....في انواع من الارانب الصغيرة اللي تصلح للتربية المنزلية وبتوضع داخل اقفاص زي العصافير كدا ومابيبقاش منها خوف او قلق
زغباوية منذ 10 عام
طيب قولى لنا طريقة تربيتهم

الإجابات

6
أعتقد أرانب فى البيت ما ينفعش ،، لازم ليهم مكان واسع و يتحطوا فى بوكسات كبيره ، و لازم لهم رعايه خاصه يوميه،،

ممكن نبدأ بسمكه زينه فى كاس كبيره ، و تبدأ تتعلم رعايه روح ،، لانى زى ما حسيت انك لسه صغير ،،

و ممكن ماما توافق على السمكه ،و الله اعلم
إضافة منذ 10 عام
dr,dream
772

التعليقات

زغباوية منذ 10 عام
الله يفتح عليك جميل اوى الكلام يوسف فعلا عنده 6 سنين وانا اصلا بخاف من تربية اى حيوان او طيور
يوسف الزغبي منذ 9 عام
شكراً
4
معلش بقي يا زغباوية انا وراكي وراكي لحد مايوسف يقنعك 😃

كما علقت سابقا فيه انواع من الارانب بتكون حجمها صغير وبيتم تربيتها في المنزل داخل اقفاص طبعا مش صغيرة قوي زي بتاعت العصافير اكبر شوية وبتتناسب مع حجم الارنب وبيكون مساحتها فيها ترفيه كمان ليه ودي بعض النماذج البسيطة.

زكل اللي عليك انك تختار ركنة دافئة في المنزل عشان الارانب بتموت من البرد وبتحتاج تدفئة ياما تستنس فصل الصيف بس لو عايز تعمل كدا فعلا لازم شروط هامة جدا جدا تلتزم بيها سواء هاتربي ارانب او اسماك او حتي كتاكيت وهي :

1- دي روح زيها زينا لازم نحافظ عليها ونعتني بيها ونلبي احتياجتها من المأكل والمشرب والرعاية الصحية .

2- تنظيف المكان اللي هيبقي فيه التربية مسؤليتك وحدك وليس علي ماما انها تساعدك فيه عشان دا قرارك من الاول وعلي فكرة دي بتبقي مهمة صعبة وخاصةً التخلص من الفضلات مش انت تتفرج وتلعب وماما هي اللي تتدبس.

3- لا ترتبط عاطفيا قوي باي حيوان هتربيه لان ممكن في اي لحظة يموت ولازم تبقي عارف انها بتبقي مخلوقات ضعيفة ومحتاجة رعاية طول ولو مات ممكن تجيب بداله.

4- لازم تقرأ كثيرا في تربية الحيوانات الاليفة او الطيور او الاسماك قبل ان تقتنيها عشان تعرف حياتها واكلها واذا كانت هتتزاوج او تتناسل عندك يبقي محتاج استعدادات.

انا عارفة انه كلام كبير علي سنك لكن ماما تقدر تفهمهولك كويس عشان تيقي صاحب القرار في التنفيذ والمتابعة .


اخيرا بقي هاسيبك مع شوية صور للارانب اللطيفة 😃
















إضافة منذ 10 عام

التعليقات

safaa منذ 10 عام
ايه الجمال دا كله +1
يوسف الزغبي منذ 9 عام
شكراً علي المعلومات وهاقرا عن الارانب الاول
زغباوية منذ 9 عام
حلو اوى الخطوات دى لتربية الارانب
يلزم أن تقوموا بتسجيل الدخول حتى يتسنى لكم إضافة إجابة لهذا السؤال
zedony.com - A mmonem.com production. Privacy Policy