الصح اية ......لمصلحة اولادنا؟

5
0
طبعا احنا في ايام دراسة ومذاكره ولا يخلو البيت من الواجب المدرسي اليومي

السؤال بقي:

هل الصح ان نخلي الاولاد ---اللي اعمارهم اولي وثانية ابتدائي مثلا--- يعملوا الواجب بعد مانفهمهم ايه المطلوب طبعا و نراجعوه معاهم ونصلحلهم الاخطاء ولا نسيب المدرسين هما اللي يصححوا الاخطاء وده ممكن يكون له تأثير مثلا علي درجاتهم.



يعني نخلي الواجب يطلع مية مية حتي لو الاولاد فاهمين او مش فاهمين قوي.

ولا نسيبة زي ماهو طالما فهمناهم كويس اية المطلوب عملة بوضوح.

 

إضافة منذ 11 عام
غير محدد

التعليقات

الاستاذة منذ 11 عام
سؤالك فعلا جميل
+111
beroo منذ 11 عام
سؤال حلو واجاباته كلها حلوة +1 +1 +1 +1 ووزعوهم

الإجابات

2
لا طبعا نخلى الواجب يطلع 100% كده المدرسين هيخدو انطباع كويس عن الطفل ويهتمو بيه
إضافة منذ 11 عام
Eng Ahmed
7237

التعليقات

لا يوجد
5
هو فعلا سؤال مهم بس احنا لو فهمناهم وطلع مية مية والولاد مش فاهمين مانبقاش ادينا رسالتنا يعنى هو احنا عايزين المدرسة تقول الله ده الولد ده شاطر وهو مش فاهم اصلا وكمان المشكلة ممكن تفهميه حاجة والمدرسة تفهمه بطريقة تانية يعنى احنا نحاول نبسطله المعلومة ونفهمهاله وننتابع مع المدرسة مستو الولدوده مهم جدا
إضافة منذ 11 عام

التعليقات

لا يوجد
7
أنا بقول ان المفروض نراجع الواجب ونصححه فى البيت ونخليه تمام لأن المدرسين غالبا مش بيلاقو وقت كافى لتصحيح أكتر من 30 كراسة واجب
وفى نفس الوقت نكتب للمدرسين فى كراسة المتابعة النقط اللى يكون الطفل ضعيف فيها
وشكرا....
إضافة منذ 11 عام
tafatifi
5264

التعليقات

أم العيال منذ 11 عام
هو ده الكلام الصح
أم العيال منذ 11 عام
أنا نفسي أزودك كمان نقطة لكن للأسف ماينفعش
tafatifi منذ 11 عام
شكرا يا أم العيال
3
نخلي الواجب ايوة تمام بس بمجهود الاولاد مش بمجهودنا
هو طبعا المدرسين لهم الفضل في المدرسة على مجهودهم بس وقت الحصص مش بيكفي يعملوا فيه كل حاجة يعني لازم لينا دور وعلى رأي المثل (الزن عالودان اقوى من السحر )ولما المدرسين يزنوا واحنا نزن احتمال الاولاد في الاخر هايلقطوا حاجة ويا جماعة ايد على ايد بتساعد وللعلم احنا ممكن نوصل حاجة للطفل اسهل من المدرسة وممكن المدرسة توصل المعلومة اسهل مننا بس اهم حاجة..............
خلي الطفل يبدأ بلي عرفه الاول من المدرسة وبعدين احنا نكمل عليه وده هايسهل علينا الموضوع------- وكفاية كده علشان انا وجعتلكم دماغكم.
إضافة منذ 11 عام

التعليقات

زغباوية منذ 11 عام
كلام صح جدا
يلزم أن تقوموا بتسجيل الدخول حتى يتسنى لكم إضافة إجابة لهذا السؤال
zedony.com - A mmonem.com production. Privacy Policy