4 وصفات بسيطة تنزل الوزن بسرعة

5
0

نظرا لارتفاع أسعار بعض مكونات مشروبات الرجيم أو صعوبة الحصول عليها، أثبتت الدراسات أنك لست مضطرة إلى إنفاق أموالك ووقتك للبحث عن هذه المكونات، لان الحل بسيط للغاية وموجود دائماً في منزلك.
1- الماء البارد:التجارب العلمية أثبتت ان تناولك لحوالي عشرة أكواب من الماء المثلج يومياًُ، يجعلك تخسرين من 250 إلى 500 سعرا حراريا، والسبب بسيط للغاية، لأن بمجرد تناولك لهذا الماء ذي درجة الحرارة المنخفضة يقوم جسمك بإحراق عدد من السعرات لتعديل حرارة هذا الماء إلى درجة حرارة جسمك العادي، مما يترتب عليه خسارة وزنك بطريقة ملحوظة للغاية مع تكرار الأمر يومياً.
2- عصير الخضراوات:من الخدع الفعالة في مجال خسارة الوزن تناول كوب كبير من عصير الخضراوات قبل تناولك للطعام مباشرة، فبحسب النتائج التي توصلت إليها جامعة "بنسلفانيا" مؤخراً، فإن تناولك لعصير الخضراوات قبل وجبة الغداء يومياً سيؤدي بالضرورة إلى تقليل وجبتك بمقدار 135 سعرا.
فكل ما عليك فعله هو اختيار الخضار المفضل لديك وضربه في الخلاط، وإضافة توابلك المفضلة إليه، لتبدئي بذلك وجبتك بطريقة صحية وفعالة.
3- الحليب خالي الدسم:يوجد لدى البعض اعتقاد خاطئ بان الحليب يساعد على زيادة الوزن، إلا ان التجارب العلمية أكدت ان الكالسيوم الموجود بالحليب خالي الدسم يعزز قدرة الجسم على مضاعفة كمية الدهون التي سوف تخسرينها عند إتباعك لنظام غذائي معتدل.
فبتناولك لكوب من الحليب خالي الدسم يومياً، قد تخسرين الدهون من جسمك بمعدل 70% أكثر ممن لا يتناول الحليب إطلاقا.
4- مغلي الزنجبيل والشاي الأخضر والكمون والنعناع:يعتبر هذا المشروب من الوصفات العربية التي تم تجربتها منذ قديم الأزل، وأثبت هذا المشروب فعاليته في حرق الدهون بكل سريع للغاية والمساعدة في التخلص من "الكرش".وطريقة عمل المشروب سهله للغاية، كل ما عليك هو إحضار كوب ماء وأضيفي إليه معلقة شاي أخضر ومعلقة كمون ونعناع وزنجبيل، وقلبي جيدا ثم اغلي المزيج لمدة 10 دقائق وصفيه.وللحصول على نتيجة فعالة عليك تناول هذه الوصفة ثلاثة مرات يومياً، قبل الوجبات الثلاث بنصف ساعة، وحاولي الاستمرار في تناولها لمدة 15 يوماً وستلاحظين الفرق خاصةً بمنطقة البطن.

 

إضافة منذ 10 عام
منقول بتصرف
تعديل منذ 2 عام

التعليقات

loleta1 منذ 10 عام
ربنا يفتح عليك ياشيخ فما أحوجنا للنصائح المفيده دى خصوصا ربات البيوت اللى لو أكلوا زتونه بتبان عليهم وبيتخنوا بسهوله ويعانوا فى فقدان الوزن
زغباوية منذ 10 عام
اضف على رقم 4 القرفة وانا مجرباها فعلا حلوة وممكن بعملها قرفة بالزنجبيل بعد كل وجبة وبتجيب نتيجة
safaa منذ 10 عام
الله عليك ياعبد المنعم ...فعلا وراء كل رجل عظيم امرأه
أم العيال منذ 10 عام
والله الوصفات غريبة شويتين
يعني ماء بارد؟!!طب واللوز؟؟؟!!!!
وعدين هاشرب عصير خضار........كوسة مثلا؟!!!
اللبن دي معقوله
عبد المنعم منذ 10 عام
الأخت صفاء: كملى حضرتك : وراء كل رجل عظيم امرأة .. ايه بقى ؟ .. مطلعة عينه .. فيهرب من الواقع ويعيش فى الخيال وهنا يبدأ رحلة الابداع الفعلى .
عبد المنعم منذ 10 عام
الأخت ام العيال: صراحة انتى اللى غريبة شويتين.. ماتشربى مية كتير وخلاص . ساقعة سخنة !!وماله عصير الخضار ؟ غيروا بقى للصح ، وارموا الفاهيم اللى راسخة على عقولكم عشان تتقدموا .. انا شربت خليط من عصير كل انواع الخضار اللى كان عندى فى الثلاجة ( مراتى كانت برة !!).. كوسة وفلفل وخيار وبطاطس وفجل وكرفس وكرنب ومش فاكر كان ايه تانى ..كمية ضخمة من الفيتامينات والمعادن احنا محتاجينها فعلا ..
loleta1 منذ 10 عام
طب أعترف بكده فحته تانيه بدل مالمدام ترجعك لأرض الواقع تانى وساعتها تفيد بأيه ياخيال
أم العيال منذ 10 عام
يييييييييععع
زغباوية منذ 10 عام
ياعبد المنعم حلوة اوى ملحوظة ان مراتك كانت برة
وعايزينك تقولنا ايه اللى حسيته بعد ماشربت هذا العصير المبتكر؟اكيد حسيت انك الرجل الأخضـــــــــــــــر
عبد المنعم منذ 10 عام
بصراحة يا أختى الزغبوبة بعد ما شربته بدقيقة واحدة ،حسيت كأنى وطواط متعلق من رجليه فى سقف المغارة والدنيا ضلمة كحل لكن الشىء الغريب انى شايف كل حاجة ...
loleta1 منذ 10 عام
يعنى بدل الرجل الأخضر بقيت باتمان بجد أنتم سكر عموما أنا أتفق مع أن أى أفتكاسه فيتامينيه مفيده تشربيها كوكتيل أو منفصله تقرفوا ماتقرفوش ياست أم العيال هى مفيده وكل واحد ودماغه وفكره
زغباوية منذ 2 عام
حلو اوى الواحد يراجع المواضيع القديمة والاحلى منها التعليقات تحفة هههههههههههه
zedony.com - A mmonem.com production. Privacy Policy