اوميغا 3

4
0
تحياتي..... هل اوميغا 3 يؤدي الى انخفاض الوزن ام لا ؟و كيف يجب ان اخذه يومياو ثانيا للأطفال بسن 6 سنوات 13 سنة كيف اعطيهم و شكرا جزيلا .....

 

إضافة منذ 10 عام
الكاتب الأصلي

التعليقات

الباشمهندسة منذ 10 عام
Xoshy M Kadir ... برحب بيكي عضو جديد في اسرة زيدوني .
زغباوية منذ 10 عام
سؤال مهم جدا ....واهلا بك معانا في زيدونى

الإجابات

3
سؤالك حلو جدا ومتشعب.

اولا .... الاوميجا3 فائدتها انها بتزود وبتعلّي التركيز عند الاطفال وخصوصا المتأخرين في الكلام او المتأخرين دراسيا وبتعالج فرط الحركة عند بعض الاطفال عندهم مرض التشتت وفرط الحركة ويجب اعطاؤه بحرص زيه زي اي منتج حتي ولو كان المكون الاساسي بتاعه عنصر طبيعي مثل زيت كبد الحوت.

بتختلف المنتجات في الاسواق المحلية او العالمية في مقدار التركيز فيها وتتشابه كلها في المكونات يعني معظم منتجات الاوميجا3 تحتوي علي زيت السمك والاحماض الدهنية DHA ,EPA , ALA ومادة الاوميجا3 وفيتامينات متنوعة ولكن بتلاقي كل منتج نسبة المكونات في كل كبسولة أو برشامة او لو كان شراب كل 5مليجرام بتختلف وعليه قد تجدي في بعض النشرات انه يعطي كبسولة واحدة في اليوم والبعض الاخر بيقولك 2 كبسولة ثلاث مرات يوميا وعشان كدا لازم توضحي تركيز محتوي المكونات في كل جرعة عندك قبل التناول لان الافراط فيه ممكن يسبب مشاكل معوية عند بعض الاطفال.

عن تجربة .... اقرئي النشرة الخاصة بالدواء بتاعك والتزمي بتعليمتها أحسن ولا تقارني الجرعة باشخاص اخرين قد يكون الدواء عندهم يختلف في التركيز عن دوائك او لو كان الطبيب هو اللي وصفهولك اتزمي بالجرعة اللي كتبهالك ....

ثانيا فيما يتعلق بموضوع انقاص الوزن ... في دراسات منتشرة حديثا بتقول ان تناول اغذية فيها اوميجا3 مع ممارسة الرياضة ممكن تؤدي الي انقاص الوزن ... وتساعد ايضا علي سرعة الشفاء بعد العمليات الجراحية.

إضافة منذ 10 عام

التعليقات

لا يوجد
يلزم أن تقوموا بتسجيل الدخول حتى يتسنى لكم إضافة إجابة لهذا السؤال
zedony.com - A mmonem.com production. Privacy Policy