العالم الجليل ابن رشد

4
0
النهاردة وانا بفتح الــ Google Search وجدتهم مغيرين الصورة التقليدية بتاعتهم

واستغربت جدا مين اللي في الصورة فبحثت كدا لقيتهم بيحتفلوا بالعيد 888 علي ميلاد ابن رشد طبعا اسم معروف لينا كلنا تقريبا ولكن كمعلومات عامة انه فيلسوف أو طبيب عالم فزياء او فلك او حتي عالم رياضيات .... حاجات كتير كدا لكن هناك الكثير من التفاصيل في حياتة .

المهم .... دا رابط لنبذة عن حياته مصدرها ويكيبيديا.

http://ar.wikipedia.org/wiki/ابن_رشد


دي صورة Google

{{uf:2307}}

 

إضافة منذ 7 عام
الكاتب الأصلي
تعديل منذ 7 عام

المصدر

ويكيبيديا

التعليقات

Fayez Eneim منذ 7 عام
من المضحك المبكي أن النهضة الأوربية (عصر النهضة) اعتمد على عالمين عربيين هما ابن رشد وابن خلدون والأول أندلسي والثاني حفيد للأندلسيين الذين استوطنوا تونس بعد الترك القسري للأندلس.فمن ابن رشد اخذوا منهاج البحث العلمي والتجريبي للوصول لقوانين الكون الفيزيائية والكيميائية ومن ابن خلدون أخذوا نظام مؤسسات الدولة.
المصحك المبكي أن كليهما اتهمهم السلفيون (المالكية والشافعية والأحناف والحنابلة وكلهم يجمع على كفر الفلاسفة) بالزندقة وحرموا قراءة كتبهم.
محاربة مشروع زويل ليس بدعة حديثة وهذا الخط من السلفيين والجاهلين من قادنا لما نحن فيه من تخلف علمي.
زغباوية منذ 7 عام
مضحك مبكي فعلاً
الباشمهندسة منذ 7 عام
انا دايما اللي بيحزني ... اني اجد بلاد اوربية وغير اسلامية هي اللي بتنتبه لعلمائنا وتقدرهم ام احنا في خبر كان ..ز يعني عمري في مراحل تعليمي كلها ماذكر ابن رشد في اي درس مثلا طيب الاجيال هاتعرفه منيين ... وبالتدريج بنفقد ثقافتنا ومش كدا وبس داحنا لو سألنا حد شاب كدا عن مؤسس علم الاجتماع مثلا -اللي هو ابن خلدون طبعا- مش مستبعد انه يقول اسم اجنبي
او مثلا مارك زوكربيرج بتاع الفيس بوك ماهو كله اجتماعيات .... ودا لانه لم يزرع في عقولهم ووجدانهم انتماء للعرب اجمع معتقدين ان احنا متخلفين وماش مصدقيين ان احنا اللي صدرنا العلم لبلاد كتيرة
Fayez Eneim منذ 7 عام
راجعي ما منت أكتب عن السلفية مشيراً إلى أن تعليمنا اتقى التصادم مع الفكر السلفي وهذا الفكر هو من زندق وكفّر وقتل وخوزق الكثير الكثير من العلماء.
zedony.com - A mmonem.com production. Privacy Policy