إكسبو ... و دبي Expo 2020 Dubai

3
0
في كثير من المعارض المحلية والدولية بنسمع عنها بس غالبا لانها لا تناسب اهتماماتنا فلا نُلقي لها بالاً ولكن الموضوع دا استفزني جدا ان ابحث فيه وهتعرفوا كمان شوية ليه هو استفزني ولكن الاول هبدأ بتعريف بسيط وصلت له بعدالبحث

ايه هو إكسبو؟
المعرض الدولي أو معرض إكسبو الدولي ويعرف إختصارا إكسبو، هو معرض ضخم عام يتم تنظيمه كل خمس سنوات في إحدى مدن العالم منذ القرن التاسع عشر. المكتب الدولي للمعارض هو الهيئة أو المنظمة المشرفة على هذه المعارض الدولية، وتعطي مفهوما لهذه المعارض بأنها وجدت «لهدف تعليم الجمهور، وبذل مجهود بالموارد المتاحة للإنسان لتلبية حاجيات الحضارة أو حاجيات فروع النشاط البشري للتقدم وللوصول لأفاق المستقبلية». والمشاركين في هذه المعارض هم أساسا الدول والحكومات، ثم الجمعيات والشركات والمؤسسات والهيئات.

تم إنشاء المعارض الدولية لتقديم الإختراعات الصناعية لمختلف الدول. هي تقدم الواجهة التكنولوجية والصناعية للبلدان المشاركة، الذي يعكس التقدم الذي تحققه الثورة الصناعية. أول معرض دولي أقيم في لندن سنة 1851.

إقامة هذه المعارض عادة ما تكون مناسبة لوضع عدة مشاريع مفيدة للمكان الذي سيقام فيه المعرض مثلا إنشاء مترو باريس سنة 1900 (إكسبو 1900) ومترو مونتريال سنة 1967 (إكسبو 1967)، وتوسيع مترو لشبونة سنة 1998 (إكسبو 1998) وغيرها من المشاريع وعدة إنجازات معمارية تم إنشاؤها بمناسبة هذه المعارض وأصبحت فيما بعد رموزا لبلدانهم ومثلا: برج إيفل في باريس، والأتوميوم في بروكسل، وسبيس نيدل في سياتل، والبيوسفار في مونتريال وغيرهم من الإنجازات.

ايه علاقة دُبي؟
المستفز في الموضوع -استفزاز ايجابي مش سلبي- بالامس الاربعاء 27/11/2013 فازت دبي باستضافة معرض "اكسبو 2020" في ختام دورات التصويت التي شارك فيها مندوبو المكتب الدولي للمعارض في اجتماع عقد في باريس. وتفوقت دبي في التصويت على ساو باولو البرازيلية ويكاترينبرغ الروسية وإزمير التركية وحصلت دبي على تأييد 116 من أصوات أعضاء المكتب الذين لهم حق التصويت والبالغ عددهم 164 .

بردو لسه مش مفهوم اهميتة الموضوع؟!!
بذلك تصبح دُبي أول مدينة في الشرق الأوسط تستضيف المعرض الذي تأمل الإمارات العربية المتحدة أن يجتذب إليها استثمارات بمليارات الدولارات. وقال وزير الخارجية الإماراتي الشيخ عبد الله بن زايد لرويترزعقب إعلان القرار مباشرة "نحن مسرورون للغاية لأن بلدنا ومواطني الإمارات العربية المتحدة سعداء جدا... وحملهم المجتمع الدولي شرف هذه المسؤولية". لكن الفوز يحمل في طياته مخاطر أيضا، حيث تحذر بعض شركات التطوير العقاري من أنه قد يؤدي إلى فقاعة مضاربة أخرى مشابهة للفقاعة التي انفجرت في 2008-2010 عندما تسببت الأزمة المالية العالمية في هبوط أسعار عقارات أكثر من 50 في المائة، وهو ما أدى لاهتزاز الأسواق المالية في أنحاء العالم.

والجدير بالذكر -الشباب يركز معانا- ان الموضوع دا ممكن يساهم في حل مشكلة البطالة لان تشير الدراسات المبدئية إلى أن استضافة المعرض ستكون سبباً في إيجاد نحو 277 ألف فرصة عمل في الدولة، ما بين عامي 2013 و2020.

وقدرت ريم الهاشمي كلفة بناء المجمع الخاص باستضافة المعرض بحوالى 5.6 مليار يورو. وسيقام في منطقة جبل علي بجنوب إمارة دبي على مقربة من إمارة أبوظبي....ناس فلوسها كتير براحتها خالص بس ياتري العائد المنتظر هيتناسب مع حجم المصروفات ؟؟ .... قدرت بعض الدراسات حجم العائد المتوقع على دول المنطقة بنحو 37 مليار دولا.ربنا يسهل لعبيده :(.

احنا فين و 2020 فين يا مين يعيش
من باب العلم بالشئ عشان مايطلعش حد مركز ويقول من 2013 لـ 2020 اكثر من 5 سنين ... احب اقول ان إكسبو 2015 في ميلانو - ايطاليا وطبعا تلاقيهم بيعدولوا من 10 سنين فاتت مثلا :(

عقبالك يامصر
حاجة تحزن جدا تبقي مصر ام الدنيا وام الحضارات ويبقي دا حالها وطبعا معن الموضوع دا من زمان قوي لكن افتكر ان كان من 10سنين او اقل مقترح ان مصر يتم تنظيم كاس العالم فيها ولكن بعد مانزلت اللجان وعاينت البلد تم عد التصويت لمصر نهائيا اخذت صفر كبير لان المرور كان اول عقبة وغيرة من المشكلات اللي ادت الي فقدان مصر لمثل هذة الفرصة وطبعا معرض اكسبو من المستحيل يتعمل هنا قبل مثلا 100 سنة كدا ولا يمكن القرن القادم ان شاء الله دا ذا كانت القيامة لسه ماقمتس .


يا خسارة يابلد

 

إضافة منذ 10 عام
الكاتب الأصلي
تعديل منذ 10 عام

المصدر

بحث شخصي من عدة مواقع منها ويكيبيديا - رويترز - DW - العرب اليوم

التعليقات

الباشمهندسة منذ 10 عام
زغباوية منذ 10 عام
الله عليكي كنت لسة هادور عليه ومبروك لدبي ومبروك للوطن العربي والشرق الاوسط كله الفكرة بقى ولغاية ما ربنا يفتح علينا فى مصر ونكون مستعدين لاستقبال مثل هذه المعارض او المسابقات الدولية مصر هاتقدم ايه فيه عايزين ابداع الشباب المصري عايزين اسم مصر يكون فى كل مكان لازم نستعد وبجد ماقدرناش نستضيف المعرض بس نقدر ناخد جوايز كتيرة فى المعرض ولا ايه ياشباب

وشيرولى الموضوع ده على اوسع نطاق
زغباوية منذ 10 عام
بعد إذنك ياباشمهندسة انا اضفت الاسم بالانجليزى علشان اللى بيدور بالانجليزى يدخل عندنا لان الموضوع بصراحة متكامل النقاط وخسارة يضيع على اللى بيدور عليه
الباشمهندسة منذ 10 عام
انتِ تعديلاتك اوامر يا زغباوية 😞
زغباوية منذ 10 عام
تسلميلي ياباشمهندسة 😞
زغباوية منذ 10 عام
شوفتى خد كام لايك فى اربعة ايام .....
الباشمهندسة منذ 10 عام
يا سلام البركة فيكي يا زغباوية
زغباوية منذ 10 عام
البركة فى اللى كتبت الموضوع وبالشمولية والتكامل ده ....وربنا يوفق الجميع
zedony.com - A mmonem.com production. Privacy Policy